سئو سايت چيست و چرا در بازاريابي ديجيتال اهميت دارد؟

۲۸ بازديد

هدف از طراحي سايت مشاهده حداكثري محتوا توسط بيشترين تعداد كاربران ممكن است، سئو سايت اين امكان را فراهم مي كند تا در موتورهاي جستجو بيشتر ديده شويد و حداكثر كاربران ممكن را جذب كنيد.

سئو از عبارت انگليسي Search Engine Optimization گرفته شده و به معناي بهينه سازي وب سايت براي موتورهاي جستجو است.  اگر دوست داريد بدانيد سئو چيست و اطلاعات بيشتري در خصوص راهكارهاي ارتقاي رتبه سايت بدست آوريد اين نوشتار را تا انتها دنبال كنيد.

سئو سايت به چه معناست؟

به مجموعه اي از روش ها كه به تعيين استراتژي هاي جذب مخاطب يك سايت مي پردازد سئو سايت مي گوييم و شخصي كه مسئوليت اجراي برنامه هاي SEO را بر عهده دارد سئو كار گفته مي ‌شود.

هرچه ارتباط بين كلمات كليدي و صفحات يك وب سايت بيشتر باشد سئو سايت بهتر انجام شده و نتيجه مناسب تري بدست خواهد آمد.

سئو از طريق ارتقاي رتبه يك سايت در موتور هاي جستجو در نهايت به برند سازي و فروش بهتر يك سايت منجر مي‌شود.

هرچه يك وب سايت در موتورهاي جستجو به ويژه گوگل رتبه بهتري داشته باشد در نهايت اعتماد مخاطبان نسبت به محتواي آن بيشتر شده و مي تواند بيشتر بفروشد به همين دليل است كه رقابت بسياري براي بدست آوردن رتبه برتر موتورهاي جستجو در حوزه هاي مختلف وجود دارد.

رسم توضيحي 2سئو چيست و چرا براي سايت هاي اينترنتي مهم است

موتورهاي جستجو يكي از بهترين راهكار ها براي كاربران در جهت يافتن محتواي مورد نظرشان است، كاربران از طريق جستجو در موتورهاي مختلف به نتايج مورد نظر خود دست پيدا مي كنند، روزانه مطالب مختلفي بر روي فضاي وب قرار مي گيرد و براي اينكه مخاطب از ميان محتواهاي مختلف و متنوع محتواي شما را مطالعه كند لازم است در كنار توليد محتواي ارزشمند و اثر گذار از طريق رعايت اصول سئو محتواي خود را در مقابل چشمان مخاطبان قراردهيد در غير اينصورت نمي توانيد انتظار داشته باشيد از سوي مخاطب ديده شويد.

سئو يك شيوه تبليغاتي آسان و تاثيرگذار است كه مي تواند در موفقيت كسب و كار شما بسيار تاثير گذار باشد.

از اين رو شناسايي عبارت هايي كه در موتورها جستجو مي شوند بسيار مهم و حياتي خواهند بود.

هدف از انجام كار سئو چيست؟

افزايش كاربران وب سايت يكي از اهداف مهمي است كه سئو سايت دنبال مي كند و در نهايت به ارتقاي ترافيك مي‌انجامد.

برند سازي از طريق شناسايي و بيشتر ديده شدن يك برند از ديگر نتايجي است كه از طريق بكاربردن اصول بهينه سازي وب سايت حاصل مي‌شود.

درصورتيكه وب سايت شما به درستي سئو شود و از محتواي مناسبي برخوردار باشد به مرور زمان رتبه بهتري در موتورهاي جستجو بدست خواهد آورد.

ديده شدن سايت و محتواي شما در موتورهاي جستجو يك تبليغ مناسب براي محصولات و خدمات شما خواهد بود كه در دراز مدت به افزايش فروش منجر مي‌شود.

چرا بايد محتواي خود را درمعرض ديد موتورهاي جستجو قرار دهيد؟

حجم بالاي محتواهاي منتشر شده در وب سايت ها از يك سو و پيشرفت هاي روزافزون و هوشمندي موتورهاي جستجو از سوي ديگر سبب مي شود  براي آنكه به بهترين شكل از سوي موتورهاي جستجو شناسايي شويم نيازمند بكارگيري اصول سئو باشيم.

موتورهاي جستجو نيازمند توسعه هستند و با طراحي الگوريتم هاي مختلف مي‌كوشند عملكرد خود را ارتقا دهند. درصورتي‌كه شما از اصول سئو آگاه باشيد، با بهينه سازي محتوا براي موتورهاي جستجو از طريق سئو سايت مي توانيد در جايي قرار بگيريد كه بيشترين بازديد ممكن را از سوي مخاطبان و مشتريانتان دريافت كنيد.

سئو چيست

چه كسي براي سئو سايت مناسب است؟

سئو سايت داراي اصول و روش هاي مختلفي است كه آگاهي از آن مي تواند بازديد وب سايت شما را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد.

هر شخصي مي تواند اصول ابتدايي سئو را فراگرفته و با بكارگيري آن رتبه خود را در موتورهاي جستجو ارتقا دهد. با اين وجود تنظيمات پيشرفته سئو نيازمند دانشي است كه از طريق مطالعه، تمرين و تجربه حاصل مي‌شود و در اختيار متخصصاني است كه براي يادگيري آن زمان زيادي صرف كرده اند.

بسياري از اشخاص، شركت ها و سازمان ها با هدف بهينه سازي سريع و حرفه اي وب سايت خود از كارشناسان سئو كمك مي‌گيرند تا هرچه سريعتر و به بهترين شكل ممكن به نتايج دلخواه خود دست يابند.

مراحل سئو كدام است؟

سئو علاوه بر دانش به صرف زمان نيازدارد و شامل مراحل مختلفي است. مهمترين مراحل سئو عبارت اند از: سئو تكنيكال، بازاريابي محتوايي و لينك سازي هدفمند.

سئو تكنيكال

رعايت اصول استاندارد در  طراحي وب سايت تا حد بسيار زيادي به سئو تكنيكال كمك مي‌كند. رعايت اصول سئو در طراحي، استانداردهاي كد نويسي، رعايت اصول سرعت لود صفحات سايت به همراه طراحي ريسپانسيو صفحات از اصول اساسي سئو تكنيكال به شمار مي‌آيد.

بازاريابي محتوايي

بررسي رقبا، آناليز كلمات كليدي، توليد محتواي ارزشمند، دسته بندي، برچسب گذاري و لينك سازي مناسب تنها بخشي از فرآيند بازاريابي محتوايي به شمار مي‌آيد.

هر سايتي بدون محتوا يك پيكره بي جان است كه مشاهده آن براي مخاطب هيچ جذابيتي نخواهد داشت، بنابراين توليد و بازاريابي محتوا يكي از مهمترين بخش هاي سئو سايت بشمار مي‌رود.

لينك سازي هدفمند

همواره سايت هايي وجود دارند كه از سايت شما سابقه بيشتري دارند و براي اينكه بتوانيد به جايگاه بهتري در موتورهاي جستجو دست يابيد لازم است لينك سازي خارجي مناسب و هدفمندي داشته باشيد.

لينك سازي هدفمند به  SEO Off-page  هم معروف است.

نتيجه گيري

سئو سايت يك فرآيند كاملا علمي و تخصصي است كه شناسايي و بكارگيري آن نيامند دانش و تخصص است.

پس از يادگيري و بكارگيري اصول سئو لازم است صبرداشته باشيد و ضمن پيگيري مستمر اصول براي حصول نتايج مطلوب صبور باشيد.

زمان بزرگترين سرمايه اوليه اي است كه براي بدست آوردن جايگاه مناسب در موتورهاي جستجو بايد صرف كنيد.

فريم وك RACE چيست؟

اگر در فضاي ديجيتال فعاليت داريد يا يك ديجيتال ماركتر هستيد شايد تا به حال نام فريم ورك RACE را شنيده باشيد. اما واقعا اين فريم ورك چيست و چه كمكي به ما مي‌كند؟ با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد تا به توضيح آن بپردازيم.

تمام كار ها در فضاي ديجيتال اعم از برنامه ريزي، اجرا، مديريت و ارزيابي بايد بنابر مدل RACE انجام شود. در واقع اين مدل به هدف ايجاد شيوه اي منسجم تر و ساختارمند براي فعاليت در دنياي ديجيتال ايجاد شد زيرا طبق تحقيقات صورت گرفته بسياري از شركت ها استراتژي بازاريابي ديجيتال خوبي ندارند و در تعيين مسير و ابزار درست، اشتباه مي‌كنند. پس با استفاده از فريم ورك RACE مناسبت ترين استراتژي را طراحي و اجرا مي‌كنيم.

فريم ورك RACE چرخه عمر كامل مشتري يا قيف بازاريابي را در برمي‌گيرد. حال ببينيم هركدام از اين مراحل چيست و چه اتفاقي در آن روي مي‌دهد.

 فريم ورك RACE

مراحل فريم ورك  RACE

(R) اولين حرف از كلمه REACH است. REACH به معني افزايش دسترسي و آگاهي از برند، محصولات و خدمات آن از طريق فضاي ديجيتال و رسانه هاي آفلاين به منظور ايجاد ترافيك و بازديد از سايت و رسانه هاي اجتماعي آن برند است. در اين شاخه از انواع رسانه ها مانند رسانه هاي پولي و رسانه هايي كه تحت مالكيت خود برند است استفاده مي‌شود.

(A) اولين حرف از كلمه ACT است كه كوتاه شده ي واژه INTERACT است. هدف از اين مرحله در فريم ورك RACE افزايش تعامل با مخاطبين است. حال پرسش مهم اين است كه چگونه در دنياي ديجيتال مخاطب را جذب كنيم تا با آن ها افزايش تعامل داشته باشيم؟ بله دقيقا درست است، محتوا! همه توانايي توليد محتوا را دارند اما كار وقتي سخت مي شود كه شما بايد محتواي جذاب توليد كنيد تا مخاطبين ترغيب شوند كه از آن ها بازديد كنند. در سايت و رسانه هاي اجتماعي خود انواع محتواهاي متني، عكس، ويديويي و… توليد كنيد و هميشه معيار كيفيت را در نظر داشته باشيد. در واقع تمام اين كارها انجام مي‌شود تا مخاطب را از بالاترين سطح قيف فروش به داخل و به يك مرحله پايين تر سوق دهيد. در بسياري از بيزينس ها خصوصا B2B اين مرحله به منظور ايجاد سرنخ ها انجام مي‌شود. يكي از مهم ترين ابزارها در اين مرحله گوگل آناليتيكس است، پس استفاده مناسب از آن را مدنظر داشته باشيد. ثبت نام مخاطبان در سايت به عنوان كاربر، ثبت اطلاعات به منظور دريافت خبرنامه، به اشتراك گذاشتن محتواي شما در رسانه هاي اجتماعي با ساير كاربران و… از شاخص هايي است كه مي تواند ميزان موفقيت شما در اين مرحله را نشان دهد.

(C) اولين حرف از كلمه CONVERT به معناي تبديل و تغيير دادن است. يعني تبديل سرنخ ها و مخاطبيني كه داشتيد به مشترياني كه از شما خريد كنند. يادتان باشد اين خريد مي تواند آنلاين از سايت شما يا به صورت آفلاين باشد. در واقع مشتري گامي حياتي برمي دارد و در ازاي خدمات يا محصولات شما پرداخت انجام مي دهد و به يك پله پايين تر در قيف فروش مي رسد.

(E) اولين حرف از كلمه ENGAGE است. در اين مرحله سعي مي كنيد با مشترياني كه اولين خريد را از شما انجام مي‌دهند تعامل بيشتري برقرار كنيد و آن ها را وارد فرآيند وفادار سازي به برند خود كنيد. در واقع هدف در اين مرحله افزايش طول عمر مشتري است. فراموش نكنيد كه اين مرحله از فريم ورك RACE از لحاظ زماني طولاني تر از سه مرحله قبلي است. ميزان تكرار خريد يا به اشتراك گذاري محتواي برند شما در فضاي مجازي توسط مشتري، معيارهاي خوبي براي اندازه گيري درصد موفقيت شما در اين مرحله است. همچنين بايد گزينه هاي ديگري نظير درصد مشتريان فعال، ميزان رضايت مشتريان و پيشنهادات مشتريان را با استفاده از سيستم هاي ديگري مانند باشگاه مشتريان بررسي كرد.

يكپارچگي

تمام مراحلي كه ذكر كرديم يك فرآيند كاملا يكپارچه و سازمان يافته است. يعني شما مي توانيد هنگام استفاده از مدل RACE علاوه بر استفاده از فضاي مجازي، هم  زمان از پتانسيل رسانه ها و بستر آفلاين نيز در جهت بهبود فرآيند و بالا رفتن بازده كار خود استفاده كنيد. ميزان آگاهي از برند خود را افزايش دهيد و مخاطبين را به سوي رسانه هاي آنلاين خود سوق دهيد.يا به عبارت ديگر استفاده از باشگاه مشترياني كه در مرحله ENGAGE مي باشند و به آن اشاره كرديم.

چرا فريم ورك RACE ؟

به نقل از سايت smartinsights طبق تحقيقاتي كه صورت گرفت، در كمال ناباوري مشخص شد بسياري از بيزينس ها و شركت هاي كوچك و بزرگ استراتژي ديجيتال ماركتينگ ندارند!

حتي هنگامي كه شما استراتژي لازم را داشته باشيد اينكه بدانيد آن را از كجا و چگونه شروع كنيد يا چگونه آن را سازمان دهي كنيد، يك چالش بزرگ براي شما خواهد بود.

در نتيجه استفاده از فريم ورك RACE باعث مي شود تمام بيزينس ها از مزايا و پتانسيل فضاي آنلاين نهايت اسفاده را ببرند.

شاخص هاي كليدي عملكرد (KPIs) براي مديريت مدل RACE

هدف از به كار بردن شاخص هاي كليدي عملكرد ارزيابي و اندازه گيري ميزان موفقيت شما در استفاده از فريم ورك RACE است. براي اينكه بتوانيد براي هر كدام از چهار مرحله مدل RACE  شاخص هاي كليدي عملكرد (KPIS) مناسبي را تعريف كنيد بايد به برند و اهداف برند خود توجه كنيد.

به طور خلاصه به برخي از شاخص هاي كليدي عملكرد در هر مرحله از مدل RACE اشاره مي‌كنيم:

– در مرحله REACH

– تعداد هر بازديد

– ارزش هر بازديد

– در مرحله ACT

– ميزان نرخ پرش (bounce rate)

– فعاليت هاي صورت گرفته از سوي مخاطب در سايت

– در مرحله CONVERT

– پر كردن فرم

– فروش محصول يا خدمات

– در مرحله ENGAGE

– به اشتراك گذاري محتوا

– خريد مجدد

به ياد داشته باشيد كه ممكن است استفاده از فريم ورك RACE  و شاخص هاي كليدي عملكرد براي ارزيابي آن، بار اول سخت باشد اما برند شما را به سوي برداشتن گامي درست هدايت مي كند.

گوگل ادوردز يا تبليغات در گوگل در ديجيتال ماركتينگ

گوگل ادوردز سيستم تبليغاتي شركت گوگل است كه در آن تبليغ كنندگان مي توانند بر روي كليدواژه هاي خاص سرمايه گذاري كنند تا تبليغات آن ها در نتايج جستجو ديده شود.

با استفاده از گوگل ادوردز مي توان يك سايت را در كمترين زمان به صفحه اول و حتي لينك اول نتايج جستجو تبديل كرد.

گوگل ادوردز

گوگل ادوردز بهتر است يا سئو ؟

تبليغات گوگل ادوردز و سئو بخش هاي اصلي بازاريابي موتورهاي جستجو هستند. زماني كه مي‌خواهيد كمپين بازاريابي ديجيتال را اجرا كنيد، اين دو با ارزش ترين ابزارهايي خواهد بود كه به كمك آنها مي توانيد نتايج دلخواه و مطلوب خود را به دست آوريد و در دنياي ديجيتال ماركتينگ ظاهر شويد

بهترين راهكار، استفاده تركيبي از سئو و گوگل ادوردز براي نگهداري برند در نتايج بالاي صفحات جستجو است.

ساختار كلي اكانت گوگل ادوردز

ساختار كلي اكانت گوگل ادوردز

امتياز كيفيت ياQuality Score

به زبان ساده مي‌توان گفت امتياز كيفي تبليغات گوگل يا همان Quality Score، عامل تعيين‌ كننده رتبه تبليغات (Ad Rank) يا همان سيستم امتيازدهي به متن تبليغ است كه طبق آن، رتبه آگهي شما براي نمايش مشخص مي‌شود. براي محاسبه امتياز كيفي تبليغات، گوگل به چند فاكتور اهميت مي‌دهد:

•          نرخ كليك (CTR)

•          ميزان مرتبط بودن هر كلمه كليدي نسبت به گروه تبليغاتي آن

•          كيفيت و ميزان مرتبط بودن صفحه فرود

•          ميزان مرتبط بودن متن آگهي گوگل

•          تاريخچه فعاليت حساب كاربري گوگل ادوردز شما

پس از بررسي عوامل بالا، گوگل امتياز نهايي تبليغ شما را محاسبه مي‌كند و هزينه پرداختي بابت تبليغ را اعلام مي‌كند.

Ad Rank يا رتبه تبليغات شما

Advertiser’s Ad Rank  بر اساس CPC يا همان هزينه پرداختي براي هر كليك و البته امتياز كيفي شما،  تعيين مي‌شود.

بايد تلاش كنيد با نسبت خوبي اين دو گزينه را بالا ببريد تا سريعتر بين نتايج جست و جوي گوگل ظاهر شويد.

هر چه رتبه ي تبليغ بالاتر باشد، سبب مي شود تبليغ در جايگاه بالاتري به نمايش در بيايد كه اين امر غالبا سبب افزايش درصد كليك بر نمايش (CTR) نيز مي شود. همچنين درصد بالاي CTR به نوبه ي خود بر نمره ي كيفيت كليد واژه ها تاثير به سزايي دارد. با اين حال بايد به تاثير نمره ي كيفيت در جايگاه نمايش تبليغ توجه داشت، اين بدان معناست كه نمره ي كيفيت تبليغ افزايش نخواهد يافت مگر اينكه درصد CTR تبليغ شما با درصد CTR مورد انتظار در جايگاه بالاتر يكسان باشد. گفتني است براي جايگاه نمايش بالاتر مجبور به افزايش هزينه كليك هستيد اما اين بدان معنا نيست كه با افزايش هزينه كليك ها مي توانيد نمره ي  كيفيت آن كليدواژه را افزايش دهيد.

مزايده گوگل ادوردز

گوگل از سيستم مزايده براي رتبه بندي آگهي هايي كه در صفحه نتايج گوگل ظاهر مي‌شوند و همچنين براي تعيين هزينه هر كليك استفاده مي‌كند.

بياييد را با مثالي توضيح دهيم:

مزايده گوگل

به عنوان مثال ما 3 تبليغ كننده داريم كه مي‌خواهند آگهي خود را براي يك كلمه كليدي با فضاي رقابتي بالا، در صفحه نتايج جستجوي گوگل نمايش دهند. هر يك از آنها به ترتيب مي‌خواهند براي هر كليك در اين جايگاه مبلغ 0.04 سنت، 0.02 سنت و 0.06 سنت بپردازند.

در اين مثالAli  با مبلغ 0.04 سنت و Quality Score 8 است ، سپس Reza با مبلغ 0.02  سنت و Quality score 9 است و در آخر Mina با مبلغ 0.06  سنت و Quality Score 5 قرار دارند.

در اين مزايده هر شخص كه Ad Rank آن بالا قرار گيرد برنده مزايده از سوي گوگل مي شود ، همان طور كه در تصوير مشاهده مي كنيد Ali با Ad Rank 0.32 از بقيه تبليغ دهندگان بالاتر بوده و گوگل آن را در نتايج بالاتر قرار مي دهد.

انواع Keyword Match Type

وقتي در كمپين خود بر روي يك كلمه كليدي قيمت تعيين مي كنيد، لازم است از كلمات كليدي (keyword match type) استفاده كنيد، تا به گوگل بگوييد تبليغات شما چقدر گسترده يا محدود، به نمايش گذاشته شود.

در گوگل ادوردز چهار نوع مختلف Keyword Match Type داريم:

•          Broad Match

•          Modified Broad Match

•          Phrase Match

•          Exact Match

  Broad Match Type

نوع پيش فرض كلمات كليدي در ادوردز بوده و هدف آن اين است كه به حجم وسيعي از بيننده ها برسد. وقتي از Broad Match استفاده مي‌كنيد، تبليغ شما داراي اين شرايط است كه براي تمام كلمات موجود در كلمه كليدي اي كه استفاده كرده ايد و بيينده جستجو مي كند به نمايش گذاشته شوند.

به اين دليل كه تبليغات Broad Match براي دسترسي به حجم وسيعي از بيننده ها در ديجيتال ماركتينگ ايجاد مي شود، جستجو كننده ها ممكن است تبليغ شما را ببينند، در حاليكه تبليغ شما نامرتبط است، بر روي آن كليك كنند و اين باعث افزايش خيلي سريع هزينه هاي شما شود. Broad Match يك راه عالي براي دريافت كليك هاي زياد است، اما تبليغ دهنده ها بايد با دقت به نتايج جستجوهاي انجام شده نگاه كنند تا مطمئن شوند پولي كه پرداخت ميكنند، براي ترافيك ورودي غير مرتبط نباشد.

AdWords Modified Broad Match

مي توان گفت كه Modified Broad Match نوعي Broad Match است كه محدوديت هاي بيشتري دارد. اين نوع به شما اين اجازه را مي‌دهد كه به تعداد زيادي از بيننده ها برسيد، اما كنترل بهتري بر روي پخش تبليغ خود داشته باشد. شما در اين نوع كلمه كليدي از علائم “+” و “-” استفاده مي‌كنيد. اگر شما از علامت “+” قبل از هر كلمه اي استفاده كنيد، در زمان جستجو، حتما آن كلمه در عبارت جستجو شده وجود دارد. اما زماني كه از علامت “-” قبل از هر كلمه استفاده كنيد، در زمان جستجو اگر آن كلمه در كنار كلمه ي كليدي شما باشد، ديگر تبليغ شما نمايش داده نخواهد شد.

AdWords Phrase Match Type

Phrase Match  نيز تطبيقي از Broad Match است، اما همانند Modified Broad Match كنترل بيشتري بر روي كلمه كليدي به شما مي دهد. تبليغ شما زماني نشان داده مي شود كه دقيقا همان عبارت در جستجو وجود داشته باشد، اما كلمات ديگري نيز در ابتدا و انتهاي آن عبارت مي تواند وجود داشته باشند.

كلمه كليدي Phrase Match در داخل “…” نوشته مي شود.

در اين نوع كلمه ي كليدي بدليل اينكه جستجو مي تواند شامل كلماتي قبل و بعد از عبارت مورد نظر باشد، داراي انعطاف بوده، اما امكان دارد ورودي زياد و نامربوطي را به وب سايت شما وارد كند.

AdWords Exact Match Type

Exact Match  نوع خاص و محدود شده ي انواع كلمات كليدي است. با اين نوع كلمه كليدي، جستجو كننده ها فقط زماني مي توانند تبليغ شما را ببينند كه دقيقا عبارت مورد نظر شما را جستجو كرده باشند.

كلمه كليدي Exact Match در داخل […] نوشته مي شود.

Content Marketing چيست و چرا بايد از آن استفاده كنيم؟

Content marketing  يا بازاريابي محتوايي شاخه اي جديد از بازاريابي ديجيتال است و پيش بيني مي‌شود در سال هاي روبرو روند رو به رشدي داشته باشد. اما در حقيقت اين شاخه الگوريتم ثابتي نداشته و همواره در حال رشد و پيشرفت است از اين جهت همواره روش هاي جديدي در اين شاخه معرفي مي‌شود. موضوعي كه به نظر مي‌رسد ثبات نسبتا خوبي دارد آن است كه اين شاخه در حال طي كردن  روند رو به رشد خود است. به عبارت ديگر ميزان نياز به كانتنت ماركتينگ روز به روز بيشتر مي‌شود. از اين رو افراد فعال در اين زمينه روز به روز فعاليت خود را در حوزه توليد محتوا افزايش مي‌دهند. طبق بررسي انجمن توليد محتوا در سال ۲۰۱۷ بيش از ۷۰ درصد شركت‌ها از بازاريابي محتوايي يا كانتنت ماركتينگ براي پيشبرد اهداف بازاريابي خود استفاده مي‌كنند، كه اين روند صعودي در چندين سال متوالي اتفاق افتاده است.

همانطور كه مي بينيم محتوا ديگر پادشاه نيست، محتوا در حقيقت  امپراطور كهكشاني است.

محتوا در حقيقت  امپراطور كهكشاني

مزاياي كانتنت ماركتينگ نسبت به بازاريابي سنتي

بزرگترين امتياز كانتنت ماركتينگ قرار دادن محتواي مالتي مديا درسايت و بستر اينترنت است. در بازاريابي سنتي، شركت ها مجبورند تنها به محتواهاي متني و چند قطعه تصوير اكتفا كنند. در حالي كه در كانتنت ماركتينگ معرفي محصولات مي تواند باروش‌هاي مختلفي انجام شود. با استفاده از كليپ هاي تصويري و صوتي مي توان به نحو موثرتري پيام خود را به مخاطبان منتقل و سريعتر به هدف خود دست پيدا كرد.

امكانات موتور هاي جستجو به ما در رسيدن به هدف و دستيابي به بازاريابي محتوايي كمك مي‌كند. در روش سنتي بايد حتما يك بازارياب استخدام  كرد و حقوق و مزايا براي او در نظر گرفت  اما در كانتنت ماركتينگ اين نياز ما را برآورده كرده و بر اساس محتواي سايت ما كار بازاريابي محتوايي را برايمان انجام مي‌دهند. به اين صورت كه پس از شناسايي توسط موتور هاي جستجو و استفاده از سئو در سرچ موتور هاي جستجو بخصوص گوگل ديده شده و مشتريان به سايت ما راه پيدا مي‌كنند. اين به معناي افزايش تعداد بازديد كننده ها و نمايش بيشتر محتويات سايت ما است.

در كانتنت ماركتينگ هيچ گونه محدوديتي از لحاظ كمي وجود ندارد ، شما نويسنده سايت خود هستيد، اين سايت مي تواند به اندازه يك دايره المعارف و يا يك كتاب كوتاه مطلب داشته باشد. در صورتي‌كه در بازاريابي سنتي محتوا در چند خط، جمله و يا بند گفته مي شد. حتي در كاتالوگ ها نيز كه نهايت استفاده از محتوا صورت مي‌گيرد، امكان انتشار بيش از حد متن و نوشته نيست. زيرا مصرف كننده علاقه اي به متن هاي طولاني ندارد. ولي در content marketing هر يك از صفحات سايت محتوايي جداگانه با تعداد كلمات بهينه مي تواند داشته باشد.

روش قديمي و سنتي به اين صورت بود كه شركت ها و كمپاني ها به دنبال مشتريان مي‌گشتند. درصورتي‌كه در كانتنت ماركتينگ مشتريان شركت ها را سرچ مي‌كنند. فقط كافي است كمي طبق قواعد و اصول موتور هاي جستجو حركت و عمل كنيم، در نتيجه بايد منتظر تماس هاي روزافزون مشتريان باشيم.

در نتيجه مي توان گفت استراتژي توليد محتوا و بازاريابي محتوا  به آينده توجه دارد و نتيجه آن به يكباره حاصل نمي‌شود بلكه نتيجه آن به تدريج نمايش داده مي‌شود و با توجه به نياز مشتري تعريف مي‌شود. اين نوع استراتژي بر روي تمامي محتواهايي كه مشتريان شما در معرض آن هستند تمركز مي‌كند.

بازاريابي محتوايي يا (content marketing) با تاكتيك هاي اجرايي و نحوه اجراي آنها سروكار دارد و ايجاد و انتخاب محتواي درست كه نياز مشتريان را برآورده مي‌كند و  ويرايش محتوا كه به طور خاص براي مقاصد بازاريابي ايجاد شده اند از الزامات بازاريابي محتوايي هستند .

اين موارد متنوع هستند، از توليد پست هاي وبلاگي تا توليد صفحات با محتواي ثابت مي تواند در اين امر تاثيرگذار باشد و هدف آن ايجاد ارتباط دو طرفه بين مشتري و شركت شما و در نهايت جلب اعتماد مشتري و هدايت مشتري به سمت خريد است.

در بازاريابي محتوا يا كانتنت ماركتينگ (content marketing) ، محتواهايي توليد مي شود كه نه تنها به عنوان منبع از آنها استفاده مي‌شوند بلكه از آن در طول قيف فروش نيز به عنوان ابزار فروش استفاده مي شود.

به عنوان مثال شخصي كه برنامه ريزي براي استراتژي نوشتن محتوا ها و ماركتينگ آنها را به عهده دارد متوجه مي شود كه مشتريان در حال حاضر نمي توانند خيلي به شركتشان اعتماد كنند، به همين دليل  روش هايي را در پيش مي گيرد تا بتواند اعتماد مشتريان را جلب كرده و رضايت مشتريان را به دست آورد .

رسم توضيحي 3بازاريابي محتوايي در ديجيتال ماركتينگ

اصولي كه در كانتنت ماركتينگ بايد رعايت شود

كانتنت ماركتينگ با وجود ظاهر ساده اي كه دارد به هيچ عنوان كار ساده اي نيست و نياز به تيزبيني و دقت بالايي دارد و به مجموعه اي از اصول و قوانين نياز دارد كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

در كانتنت ماركتينگ هدف خود را مشخص كنيد

در هر پروژه اي قبل از آغاز آن بايستي با هم فكري هدف خود را به درستي و بصورت شفاف مشخص كنيد.

سپس سايت را متناسب با هدف خود طراحي كرده و محتواي مورد نظر بر اساس هدف تعيين شده را در سايت قرار دهيد.

اين به آن معناست كه موضوعات محتواهاي قرار گرفته شده بايد متناسب با هدف اصلي سايت باشد.

تاثيرگذاري از نظر نوع محتوا

هر محتوايي در يك نوع خاص از كسب و كارها تاثير گذاري بيشتري دارد.براي مثال در برخي كارها بايد از تصوير جهت تاثير گذاري استفاده كرد ولي در مورد مسائل پزشكي محتواي متني براي خوانندگان جذاب تر خواهد بود.

برآورد ميزان هزينه ها

در كانتنت ماركتينگ هزينه هاي برآورد شده بيشتر صرف توليد محتوا مي‌شود كه بايد با توجه به سودآوري پروژه، هزينه ها از قبل تعيين شوند. همچنين مي توان از هزينه هاي كانتنت ماركتينگ به عنوان سرمايه گذاري زيرساختي نيز نام برد. به اين معنا كه مي توان كانتنت ماركتينگ را پلني بلند مدت در نظر گرفت و با سايت توليد محتواي مناسب به تدريج در موتور هاي جستجو به خوبي ديده شود.

4. بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

معني شبكه هاي اجتماعي چيست؟

شبكه هاي اجتماعي از نظر ديجيتال ماركتينگ به مجموعه زنجيره هايي از ارتباطات انساني كه  حداقل بين 2 نفر در فضاي مجازي با استفاده از بستر اينترنت تشكيل مي شود اطلاق مي شود.

در شبكه هاي اجتماعي افراد حضور فيزيكي ندارند و صرفا از طريق وب با يكديگر در ارتباط هستند.

افراد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي مي توانند محتواي خود را با ديگران به اشتراك بگذارند و از محتواي توليد شده ديگران استفاده كنند.

فيسبوك، توتيتر، گوگل پلاس ، اينستاگرام ، لينكداين ، پينترست ، يوتيوب و …  از جمله شبكه هاي اجتماعي معروف هستند كه ايجاد پروفايل و فعاليت در آنها يكي از عوامل موثر بازاريابي در ديجيتال ماركتينگ است.

SMM  به چه معنايي است؟

ديجيتال ماركتينگ از روش هاي بازاريابي متنوعي بهره مي‌برد. SMM كه مخفف عبارت  Social Media Marketing  به معناي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي است، SMM يكي از روش‌هاي مهم بازاريابي در ديجيتال ماركتينگ است.

همان طور كه از اسم اين روش مشخص است با استفاده از بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي به افزايش فروش كمك مي‌كنيم ، اما SMM روش مستقيم فروش در ديجيتال ماركتينگ نيست .

به دليل آنكه جذب بازديد كننده و خريدار از طريق شبكه هاي اجتماعي فرآيندي به مراتب سخت تر و پيچيده تر از جذب خريدار از طريق موتورهاي جستجو است بنابراين پيش از استفاده از اين روش بايد اهداف و نيازهاي خود را بررسي كنيد  و در صورتي‌كه توانايي اختصاص بودجه مناسب براي اين كار را داشتيد تصميم به فعاليت در اين زمينه بگيريد.

هدف نهايي در Social marketing چيست؟

هدف نهايي از بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي تبديل مخاطبان به مشتري و هواداران دائمي برندتان است. اهداف بايد خاص، قابل سنجش، قابل دستيابي، مرتبط و داراي زمان‌بندي باشد. اگر هدفتان را مشخص نكرده باشيد نمي‌توانيد فرق بين موفقيت و يا شكست را تشخيص دهيد . پس از آنكه هدف خود را مشخص كرديد، مي‌توانيد براي تعيين استراتژي‌ و توليد محتوا اقدام كنيد.

روشهاي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

تحليل درستي از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشيد. جايگاه خودتان را به درستي ارزيابي كنيد. در اين موارد با خودتان صادق باشيد : اهدافتان از حضور در شبكه هاي اجتماعي چيست؟ ، مخاطبانتان چه كساني هستند؟ و شما توانايي توليد چه محتوايي را داريد؟

ايجاد گروه و تبليغات در فيس بوك

در فيس بوك گروه ايجاد كنيد. يكي از روشهاي بلند مدت بازاريابي ايجاد گروه‌ در فيس ‌بوك است. اگر بعد از ايجاد گروه بلافاصله سعي كنيد محصولات خود را بفروشيد  اعتماد افراد را از دست خواهيد داد ابتدا بايد به‌ آرامي اعتماد ايجاد كنيد و سپس با شگردهاي مختلف براي كالاي خودتان تقاضا ايجاد كنيد.

اگر مي خواهيد به نتايج سريعتري برسيد بايد كار خود را با تبليغات در فيس بوك شروع كنيد. با تبليغات در شبكه هاي اجتماعي از جمله فيس بوك به نتايج خوبي خواهيد رسيد. در برخي موارد مشاهده شده تبليغات در فيس بوك موثرتر از تبليغات در موتور جستجوي گوگل بوده است.

ويژگي هاي پست موفق در شبكه هاي اجتماعي

توليد محتواي عالي كه خواسته هاي كاربران شما را تامين كند تاثير بسزايي در رشد كسب و كار شما خواهد داشت. محتواي جذاب و قابل توجه از تصاوير، فيلم ، اينفوگرافيك، پيام ها و نظرات نوشته شده مخاطبان شما تشكيل مي‌شود. انتشار محتواي آموزشي را نيز در نظر داشته باشيد و براي آن برنامه ريزي كنيد.

رصد فعاليت ها و اقدامات انجام شده

گفتگوهاي انجام شده در مورد كسب و كارتان را رصد كنيد و به طور منظم و مداوم صفحات اجتماعي خودتان را تجزيه و تحليل كنيد. مثلا در اين هفته چند دنبال كننده جديد داشته ايد؟ چه پست هايي بيشترين بازخورد را داشته است؟ Google Analytics ابزار بسيار مناسبي است كه به شما كمك مي‌كند تا فعاليت خودتان را بررسي كنيد . تحليل آمار شبكه هاي اجتماعي به طور منظم و مداوم به شما كمك مي‌كند تا پست هاي موفق را شناسايي كنيد و در آينده، روي پست هاي موفقي از اين دست تمركز بيشتري داشته باشيد. انتشار پست جديد و تاثيرگذار يكي از روشهاي بازاريابي در ديجيتال ماركتينگ است.

تبليغات دهان به دهان در فضاي واقعي

در خارج از دنياي مجازي از هر فرصتي استفاده كنيد و به شيوه دهان به دهان خودتان را تبليغ كنيد، تلفن بزنيد و آنها را دعوت كنيد تا مطالب شما را با ديگران به اشتراك بگذارند. در سخنراني هايتان خودتان را تبليغ كنيد و از ديگران بخواهيد تا از صفحات اجتماعي شما بازديد كنند و پيام هاي شما را لايك كنند و به ديگران معرفي كنند.

تلاش براي اعتماد سازي در فضاي وب

صادقانه و انسان دوستانه با ديگران ارتباط برقرار كنيد و براي ديگران ارزش قائل شويد و در مورد مباحثي كه اهميت مي‌دهند و ابراز علاقه مي‌كنند صحبت كنيد تا محتواي شما براحتي با ديگران به اشتراك گذاشته شود.

پرهيز از تبليغ مستقيم

بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي مقوله حساسي است كه اگر به درستي عمل نكنيد باعث طرد شدن شما مي شود. سعي نكنيد ديگران را مجبور به خريد محصولاتتان كنيد، شبكه هاي اجتماعي محل عرضه مستقيم كالا نيست بلكه پايگاه فوق العاده براي معاشرت و تعاملات اجتماعي است.  اگر بتوانيد مانند كاربران عادي رفتار كنيد ارتباطاتتان را توسعه خواهيد داد و ذهنيت مثبتي از خودتان در نزد مخاطبان ايجاد خواهيد كرد كه در نهايت به توسعه بازار محصولات شما كمك ويژه اي خواهد كرد.

ايجاد صفحات اجتماعي مثبت، آموزنده و پويا

افراد انتظار دارند در صفحات اجتماعي شما نكات مثبت به روز و آموزنده وجود داشته باشد.  همانطور كه براي وبسايت خودتان به دنبال محتواي مناسب هستيد، ميبايست براي پايگاه هاي اجتماعي خودتان هم استراتژي محتوا داشته باشيد. مطالبي را منتشر كنيد كه به دنبال كننده هاي شما تجربه خوشايندي بدهد و اما كاملا مراقب باشيد كه محتوايي كه منتشر مي‌كنيد حتي الامكان تبليغاتي نباشد.

پاسخ به موقع به نظرات

برنامه ريزي براي تعامل با فالورهاي شبكه هاي اجتماعي و پاسخ به موقع به نظرات و سوالات دنبال كنندگان پايگاه هاي اجتماعي يكي از عوامل مهم موفقيت در ديجيتال ماركتينگ است. وقتي يك نفر در يكي از شبكه هاي اجتماعي شما نظر مي‌گذارد، بايد سريع دقيق و هوشمندانه پاسخگو باشيد اگر مخاطبين فكر كنند كه شما صرفا براي تبليغات در اين فضا حضور داريد ضربه بزرگي به ديجيتال ماركتينگ خودتان زده ايد.

برقراي ارتباط دو سويه

از مخاطبانتان درخواست كنيد تا تصاوير خودشان را در حين استفاده از محصولات شما برايتان ارسال كنند راهي پيدا كنيد تا بين ايده ها و اهداف تان با علاقمندي مخاطبان در شبكه هاي اجتماعي ارتباط برقرار كنيد، به اين صورت مي توانيد ارتباط دو سويه ايجاد كنيد و نظرات زيادي را از مخاطبان دريافت كنيد افراد دوست دارند با يك مجموعه پويا و زنده در ارتباط باشند. با ايجاد نظرسنجي، مسابقه، كارت هاي هديه، تماس هاي تلفني و پرسش و پاسخ اين پيام را به مخاطبانتان منتقل مي‌كنيد كه صداي آنها را مي‌شنويد، به آنها علاقه‌مند هستيد، به نظرات و نگراني هاي آنها توجه داريد و براي آن ها احترام و ارزش قائل هستيد با اين كار حس دلگرمي و اعتماد را به مشتري القا كرده و مشاركت روز افزون دنبال كنندگان را به دست خواهيد آورد.

 نگاه احساسي  به محصولات و محتواي منتشر شده

آنچه مردم را نسبت به انتخاب برند شما ترغيب مي‌كند، نگاه منطقي به محصولات شما نيست. مردم افرادي را انتخاب مي‌كنند كه آنها را دوست داشته باشند و بتوانند به آنها اعتماد كنند.

اگر به همه مواردي كه تاكنون گفته شده به درستي عمل كنيد و داستان ها، خاطرات و تصاوير مناسبي را با مردم به اشتراك بگذاريد كه شرح حال مردم باشد، محتوايي منتشر كنيد كه حلال مشكلات مخاطبانتان باشد اين ارتباط احساسي ايجاد خواهد شد.

تشويق  دنبال كنندگان به توليد محتوا

رويه اي را در پيش بگيريد تا مخاطبان شما در توليد محتواي صفحات اجتماعي شما نقش داشته باشند. از آنها بخواهيد تا محتواي ارزشمندي براي شما ارسال كنند كه ديگران از خواندن آنها لذت ببرند. آنها را تشويق كنيد كه مثلا تجربه خريد خود را با ديگران به اشتراك بگذارند. با مشاركت ديگران  مي توانيد پايگاه اجتماعي خودتان را بزرگتر و متنوع تر كرده و به توسعه بازار محصولات خود كمك كنيد.

انتقال حس همراز بودن

مردم خيلي دوست دارند از نحوه كار شما مطلع باشند. از عملكرد و نحوه فعاليت تان با مردم صحبت كنيد. اطلاعات تخصصي كسب و كارتان را به اشتراك بگذاريد. مخاطبانتان دوست دارند احساس كنند كه شما به آنها اعتماد داريد و به آنها به عنوان محرم راز نگاه مي كنيد و حاضر هستيد كه اطلاعاتي كه به ظاهر محرمانه هستند را در اختيار آنها قرار دهيد. اما در عين حال مراقب باشيد پست هاي بي ارزش را منتشر نكنيد زيرا دنبال كنندگان خود را از دست مي دهيد. ايجاد احساس اعتماد در مردم نسبت به كسب و كارتان يكي از رموز موفقيت در ديجيتال ماركتينگ است.

توجه هميشگي به حق مشتري

اصل حق هميشه با مشتري است را در همه ارتباطات خود با افراد رعايت كنيد، از بحث كردن با مخاطبانتان اجتناب كنيد، به جاي آن به دنبال تامين رضايت افراد باشيد. در صورت وجود سوء تفاهم آن را سريع و به صورت حرفه اي برطرف كنيد، اين كار از اصول اوليه بازاريابي است.

برقراري ارتباط با چهره هاي محبوب

چهرهاي محبوبي كه در حوزه كسب و كارتان فعاليت مي كنند را شناسايي كنيد آنها را در پست هاي خود تگ كنيد، به كامنت هاي آنها پاسخ دهيد و به عضوي از تيم شان تبديل شويد. اين كار به رشد شبكه هاي اجتماعي و كسب وكار شما كمك خواهد كرد.

يادگيري دائمي

شبكه هاي اجتماعي مدام در حال تغيير و تحول اند، شما هم بايد مدام در حال تغيير و يادگيري باشيد.

استمرار و پشتكار دركار

اگر بخواهيد هر وقت فرصت داشته باشيد محتواي جديد منتشر كنيد به توسعه كسب و كارتان ضربه زده ايد شما بايد به طور منظم و مرتب محتواي مناسب براي مخاطبانتان منتشر كنيد.

بكارگيري منابع خوب

اگر منابع محدودي براي فعاليت در شبكه هاي بازاريابي داريد لزومي ندارد كه بخواهيد در تمام شبكه هاي اجتماعي فعاليت داشته باشيد. يك يا دو فضاي مجازي را متناسب با هدفتان انتخاب كنيد و روي آنها متمركز شويد. شبكه اجتماعي مناسب، جايي است كه مخاطب شما در آن حضور دارد و با توجه به ويژگي هاي كسب و كار خود مي توانيد شبكه هاي اجتماعي مناسب را انتخاب نماييد.

استفاده از تقويم محتوايي

انواع مختلف محتوا را براي انتشار در بازه هاي زماني مختلف و با توجه به مناسبتها و تعطيلي هاي مختلف آماده داشته باشيد.

هدفگذاري براي فروش بيشتر

نبايد فراموش كنيد كه در ديجيتال ماركتينگ هدف نهايي از فعاليت در شبكه هاي اجتماعي افزايش فروش است. لذا هميشه به دنبال ساخت برند معتبر از خودتان باشيد تا در زمان مناسب دنبال كنندگان خودتان را به مشتري و پول نقد تبديل كنيد.

 بهينه سازي صفحه پروفايل

الف : از عكس واقعي خودتان استفاده كنيد تا كاربران به شما اعتماد كنند.

ب: توضيح كاملي از خودتان و فعاليتتان و توانايي هايتان بنويسيد.

ج: توضيح دهيد كه قصد داريد چه محتوايي را در صفحات اجتماعي خودتان منتشر كنيد در اين صورت است كاربران مي‌دانند كه براي دريافت چه محتوايي به صفحه شما مراجعه كرده اند.

د: حتما آدرس وب سايت و يا وبلاگ خود تان را در پروفايل تان قرار دهيد.

ر: لينك صفحات اجتماعي خودتان را در وب سايت تان قرار دهيد.

ز: براي اشتراك گذاري مطالب وب سايت در شبكه هاي اجتماعي حتما از دكمه هاي اشتراك گذاري استفاده كنيد.

ژ:  لينك شبكه هاي اجتماعي را در سايت قرار دهيد

لينك مقالات و محتواي خوبي را كه مرتبط با موضوع كاري شما است را در صفحات خودتان قرار دهيد اين كار ارزش و اعتماد به شما را بالا مي‌برد و حتي ممكن است باعث شود ديگران هم به شما لينك دهند .

توجه به عملكرد رقبا

رقباي شما اطلاعات ارزشمندي در رابطه با كلمات كليدي و نحوه تعامل با مخاطبان به شما مي دهند.

انتشار منظم محتوا در ساعات مشخص

براي هر كدام از شبكه هاي اجتماعي محتواي متفاوتي را منتشر كنيد تا دنبال كنندگان شما تصور نكنند مطالبتان را كپي مي‌كنيد.براي مثال در اينستاگرام نمونه كارهاي خود را منتشر كنيد، در كانال تلگرامي محتواي مرتبط جذاب و در فيسبوك و توييتر تخفيفات و رويدادهاي خود را انتشار دهيد. در غير اين صورت مخاطبان تمام رسانه‌هاي شما را پي‌گيري نخواهند كرد.

از يك نام براي فعاليت در شبكه هاي اجتماعي استفاده كنيد. سايت namechk.com به شما كمك مي‌كند تا نام تكراري انتخاب نكنيد.

باشگاه مشتريان چيست و به چه كار مي آيد؟

باشگاه مشتريان، با هدف جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان كنوني راه اندازي مي شود و از استراتژي هاي بازاريابي به شمار مي آيد. شيوه عملكرد باشگاه مشتريان بسيار ساده است، مشتريان وفادار از امتيازات ويژه اي برخوردار مي‌شوند و جوايزي به آن ها اختصاص داده مي‌شود.باشگاه مشتريان براي بنگاه اقتصادي و مشتري منافع مشترك ايجاد مي‌كند.

درادامه شما را با مفهوم باشگاه مشتريان و نحوه عملكرد آن بيشتر آشنا مي‌كنيم.

باشگاه مشتريان

هدف از باشگاه مشتريان چيست؟

باشگاه مشتريان با شناسايي رفتار و شيوه عملكرد مشتري تلاش مي‌كند رفتار مشتريان را به سوي اهداف اقتصادي مد نظر  بنگاه اقتصادي سوق دهد. عملكرد باشگاه مشتريان معمولا بر سيستم پاداش دهي و شرطي سازي استوار است.

به اين ترتيب ساير برند ها به راحتي نمي توانند مشتريان شما را جذب كرده و به مصرف كالاهاي خودشان تشويق كنند.

باشگاه مشتريان براي چه كسب و كارهايي مفيد است؟

هزينه هاي جذب يك مشتري جديد 6 برابر حفظ مشتريان كنوني است، بنابراين قابل درك است با ايجاد يك باشگاه مشتريان هدفمند مي توانيد مشتريان خود را حفظ كنيد و به اين ترتيب از هزينه هاي هنگفت احتمالي براي جذب مشتريان جديد پيشگيري كنيد.

همچنين مشتريان ناراضي مي توانند هزينه هاي هنگفتي را به كسب و كار شما تحميل كنند با در اختيار داشتن يك باشگاه مشتريان مناسب مي توانيد از ايجاد مشتريان ناراضي پيشگيري كنيد.

نقش فناوري اطلاعات در باشگاه مشتريان كدام است؟

با پيشرفت هاي صورت گرفته در فناوري اطلاعات، باشگاه مشتريان در فضاي وب شكل تازه اي به خود گرفته و عضويت در آن بسيار ساده و كاربردي تر از گذشته شده است.

درحال حاضر بيشتر باشگاه هاي مشتريان در قالب وب سايت و پورتال هاي اينترنتي فعال بوده و به جذب اعضا مي‌پردازند.

به صورت معمول هر مشتري در باشگاه مشتريان يك پروفايل در اختيار دارد كه مي‌ تواند آن را شخصي سازي كند. همچنين در اين پروفايل، “لينك دعوت” وجود دارد كه مشتري از آن طريق مي تواند دوستان خود را به سايت معرفي كند.

هر شخصي كه از طريق لينك “عضو” سايت شود، مي تواند سفارش اول خود را با مبلغي تخفيف ثبت كند.

همچنين شخص معرفي كننده، بعد از ثبت سفارش فرد “معرفي شده”، مي تواند در سفارش هاي بعدي خود از تخفيف مناسبي استفاده كند.

چه قسمت هايي براي پورتال يك باشگاه مشتريان موفق پيشنهاد مي شود؟

1. گردآوري اطلاعات شخصي مشتري

اطلاعاتي مانند : نام، نام خانوادگي، ايميل، شماره همراه، آدرس، نام شركت، سمت شغلي و  شماره تماس شركت مي تواند براي اين بخش كفايت كند.

2. سابقه سفارشات قبلي

ثبت سفارش جديد

سفارشات ثبت شده

3. توضيحات سفارشات ثبت شده

توضيحات سفارش مواردي مانند: زمان ثبت سفارش (تاريخ)، بررسي اوليه (تاريخ)، شروع پروژه (تاريخ)، هزينه پروژه (عدد)

4. ثبت سفارش جديد

امكان ثبت سفارش براي مشتريان و دريافت امتياز بر اساس ميزان سفارش ثبت شده از ويژگي هاي مهم باشگاه مشتريان است. امتياز دهي در باشگاه مشتريان و تركيب آن با بازي سازي (گيميفيكيشن)  مي تواند نقش مهمي در افزايش فروش از طريق ايجاد وفاداري در باشگاه مشتريان كسب و كارها داشته باشد.

چطور از طريق اينفلوئنسر مارگتينگ يا بازاريابي تاثيرگذار كسب درآمد كنيم؟

اصطلاح&a

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.